French Dutch
Women Men

woensdag 11 november 2015

Interview Top 10: Lisa Lung & Marc Closset

Eind vorige maand speelde Lisa Lung, speelster van de Belgische damesploeg, op de Europese Top 10 in Buzau, RoemeniĆ«. Lisa speelde er bij de junioren en als eerstejaars junior is dit al een prestatie op zich. Maar hoe beleefde Lisa deze Top 10 zelf? 
TTBTokyo2020: Wat was jouw doel voor deze Europese Top 10?
Lisa Lung: Als 10de geplaatste speelster had ik niet echt een specifiek doel voor ogen. Ik speelde wedstrijd voor wedstrijd en zag wel waar ik eindigde.

TTBTokyo2020: Hoe bereid je je voor op dit Top 10 tornooi? Speciale oefeningen op training?
Lisa: Ik heb veel manyball trainingen gedaan en ook tegen Elena (een verdedigster) heb ik twee keer getraind.
Lisa in actie op de Top 10 (Bron: ETTU)
TTBTokyo2020: Ben je tevreden met de 7de plaats?
Lisa: Ik heb vier wedstrijden met 4-3 verloren en had dus zeker kans op een medaille. Dat is helaas niet gelukt maar ik heb mijn best gedaan en ben wel tevreden met mijn prestatie.

TTBTokyo2020: Wat vind je van de andere tegenstandsters (Bajor, Migot, Wan, Nikitchanka, Diaconu, …)? 
Lisa: Het zijn allemaal stevige concurrenten. Op een EJK hangt veel af van de loting, maar daar spelen de andere meisjes zoals Diaconu, Migot, enz. altijd heel goed. Op een Top 10 toernooi moeten we echter allemaal tegen elkaar spelen via het poulesysteem en dat is volgens mij eerlijker.
TTBTokyo2020: Heb je iets geleerd op deze Europese Top 10?
Lisa: Ja, zeker en vast. De andere speelsters waren allemaal sterk maar vooral tegen de verdedigsters heb ik veel bijgeleerd.
TTBTokyo2020: Hoe ziet jouw dag (= voor de wedstrijd) er op de Top 10 uit?
Lisa: ik had soms wel wat stress voor de wedstrijd. Ik moet ook goed nadenken voor de match wat de sterke en zwakke punten zijn van de tegenstandster zodat ik van haar kan winnen. 
TTBTokyo2020: Je bent op de Top 10 de enige Belgische. Praat je er veel met andere speelsters? Met wie praat je het meest?
Lisa: ja, ik praat veel met andere speelsters. Meestal praat ik met Bajor Nathalie en Wan Yuan, maar ook met Marie Migot kan ik het goed vinden.
TTBTokyo2020: Wat is het volgende belangrijk toernooi? De wereldkampioenschappen voor juniores?
Lisa: Eerst zijn het nog de “Junior en Cadet Open van Hongarije” maar het WJK in december in Frankrijk is natuurlijk het belangrijkste volgende tornooi.
TTBTokyo2020: Volgend jaar (2016) opnieuw Top 10? Wat is jouw doel dan?
Lisa: Ik hoop dat ik ooit eerste kan worden op de Top 10, maar dat is heel moeilijk. Een medaille zit er wel in, maar hiervoor moet ik nog heel veel trainen.
                                            
Lisa werd bijgestaan door haar coach, Marc Closset. Wat vond hij van de prestaties van Lisa en hoe heeft hij het tornooi als coach beleefd. We vroegen het hem tijdens een gesprek. 
TTBTokyo2020: Wat was jouw doel voor dit Top 10 tornooi?
Marc Closset:
Het was een verrassing dat Lisa kon deelnemen. Lisa was immers aangeduid als 3de reserve. Al snel werd duidelijk dat Lisa toch zou kunnen deelnemen. Omdat enkele tegenstandsters verdedigsters zijn, hebben we op de topsportschool onmiddellijk extra trainingen voorzien met Elena Chmiguelskaia. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Op zo’n tornooi als de Top 10 kan alles gebeuren. De verschillen zijn klein. Het podium was moeilijk maar mogelijk. Een unieke uitdaging waarvoor we resoluut gegaan zijn.
Marc en Lisa (Bron: Lisalung.be)

TTBTokyo2020: Ben je tevreden met de 7de plaats?
Marc:
Ik ben tevreden over de prestaties van Lisa. Als laagst gerangschikte speelster behaalde ze een 7de plaats. Lisa dwong de beste speelsters van Europa tot 4x toe tot een beslissende set. Dan ben je dicht bij het podium!  Helaas kon Lisa deze editie nog niet de kans volledig grijpen. Telkens verloor Lisa de beslissende set met het kleinste verschil. Ik ben daarom ontgoocheld over het resultaat (want er zat meer in). Anderzijds ben ik bijzonder fier op de wijze waarop Lisa weerstand geboden heeft aan de absolute top want vele Europese toppers zijn toch 2 jaar ouder dan Lisa.

TTBTokyo2020: Hoe ziet een dag op de Top 10 er voor de coach uit?
Marc:
Fysiek en mentaal bijzonder zwaar.  Omdat Lisa alleen is op dit tornooi moet ik als coach met haar opwarmen, met haar tussen de wedstrijden door trainen, de tactiek bestuderen van elke tegenstandster, Lisa helpen in de gesprekken met andere deelnemers of verantwoordelijken, met Lisa de emoties verwerken (zowel de positieve als de negatieve) … en dat drie dagen op een rij.  Vier keer uiterst nipt verliezen in de beslissende set tegen de absolute top van Europa is ook voor een coach mentaal bijzonder zwaar. Je moet constant nadenken wat je kon vermijden of verbeteren. Die stress van je afzetten is moeilijk. Het is een harde competitie.

TTBTokyo2020: Wat vind je van het algemene spelniveau van de speelsters?
Marc:
Lisa was de jongste deelneemster. Nu al staat ze niet veraf van de beste juniores. Die zijn 2 jaar ouder. De meesten combineren topsport niet met studies. Zij kunnen dan ook intensiever trainen. We zijn dus op de goede weg. Maar om de kloof te dichten en de laatste 2 punten in de beslissende set te maken is de weg nog lang.  

TTBTokyo2020: Heb jij iets geleerd op deze Top 10 dat nuttig is voor onze speelsters?
Marc:
Ik heb vooral de gelegenheid gehad om alle Europese toppers goed te kunnen analyseren. Dat is belangrijk omdat het ons toelaat om de voorbereiding naar de volgende Europese Jeugdkampioenschappen in 2016 zo goed mogelijk af te stemmen op deze tegenstandsters. 

TTBTokyo2020: Wat is jouw doel voor Lisa op de Europese Top 10 van volgend jaar 2016?
Marc:
Met Lisa op het podium! Het zal er niet gemakkelijker op worden. Een sterke generatie van kadetten sluit volgend seizoen aan bij de huidige lichting van juniores. Maar het resultaat van dit Top 10 tornooi is alleszins zeer bemoedigend. Ik wil trouwens volgend jaar in Praag niet alleen met Lisa deelnemen aan dit Top 10 toernooi. Ook met Eline en Margo gaan we voor de uitdaging. Wie niet waagt, niet wint!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten